به گزارش خبرنگار خودروکار - مازیار بیگلو در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تاکید بر این که افزایش قیمت خودرو در یک دور باطل افتاده است ، تصریح کرد : با وجود اینکه مصوبه افزایش قیمت خودرو پس از وقفه ۱۸ ماهه عملی شد اما همزمان با آن، قیمت مواد اولیه تولید قطعات نیز افزایش یافت به طوری که طی یک سال گذشته قیمت فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و شیشه به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش داشته است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور با اشاره به این که زیان این اتفاق به مشتری نهایی وارد می شود، افزود : در جلسه اخیر با وزیر صمت بر لزوم بازنگری در قیمت مواد اولیه تاکید و عنوان کردیم که قیمت مواد اولیه داخلی ۲۵ درصد گرانتر از نرخ های جهانی است.
به گفته بیگلو، مشکلات موجود باعث شده تا قیمت قطعات و مواد اولیه مانند رینگ و آلومینیوم وارداتی از چین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از تولید داخل باشد و در واقع با رشد قیمت مواد اولیه داخلی، رشد ۳۰ درصدی قیمت خودرو عایدی برای صنعت خودروسازی ندارد.
وی تاکید کرد : هم اکنون ارز محاسباتی در خرید مواد اولیه چینی ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان است در حالی که قیمت مواد اولیه داخلی با ارز بیش از ۷۰ هزار تومان محاسبه می شود و عملا در خرید قطعات از چین، رانت ارزی وجود دارد.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور در ادامه با اشاره به تاثیر حضور خودروهای چینی و توسعه مونتاژ کاری در کشور گفت : مونتاژ کاری نتیجه ای جز خروج ارز از کشور ندارد متاسفانه از ابتدای سال تاکنون ۷.۵ میلیارد دلار به صنعت خودروسازی اختصاص یافته که بیش از ۴ میلیارد دلار به خودروهای مونتاژی اختصاص داشته است و رقم بالایی است.
بیگلو در خصوص امکان کاهش هزینه تولید از سوی قطعه سازان اظهار کرد : کاهش هزینه تولید باید از چند محل انجام شود و اما تا زمانی که نسبت مدیریت هزینه مواد اولیه در قیمت تمام شده تولید لحاظ نشود امکان کاهش هزینه تولید بسیار مشکل خواهد بود .
وی در ادامه مابه التفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد را موجب رانت در این صنعت دانست و گفت : باید با تک نرخی شدن نرخ ارز ، رانت و فساد موجود در این جریان از بین برود .
این مقام قطعه سازی در انجمن سازندگان قطعات خودرو با تاکید بر ظرفیت دو میلیونی تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی گفت : افزایش قیمت خودرو کمک مختصری به صنعت خودرو و قطعه سازی می کند و پیش بینی می شود تا پایان سال به خودروساز از محل افزایش قیمت حدود ۱۰ همت در کنار سود فروش داشته باشد و کمک کند تا انتهای امسال این تغییرات موجب افزایش تیراژ تولید شود .